VENECIJOS AIDAI. Venecijos ankstyvojo baroko muzika dešimčiai instrumentų

 

Rugpjūčio 10 d., ketvirtadienis, 19 val., Kretingos pranciškonų bažnyčia

 

Ansambliai I Gemelli (Prancūzija) ir Canto Fiorito (Lietuva)

Muzikinės dalies vadovaI:

Emiliano Gonzalez Toro, tenoras (Šveicarija / Prancūzija)

Rodrigo Calveyra, kornetas (Brazilija / Prancūzija)

Meno vadovė Mathilde Etienne (Prancūzija)


Cristina Fanelli (sopranas), Renata Dubinskaitė (mecosopranas), Anders Dahlin (tenoras), Nicolas Brooymans (bosas)
Bruce Dickey (kornetas), Laura AgutAlexis Lahens, Fabio de Cataldo (barokinis trombonas), Violaine Cochard (vargonai)

 

Kuri vieta galėtų geriau perteikti Venecijos dvasią nei San Marco bazilika? Šiais laikais ji vis dar skamba praėjusių amžių aidais su tokia pat magija ir paslaptingumu. Ypatinga jos architektūra pagimdė Venecijos polichorinę muziką: kompozitoriai, suvokdami garso efektus, kuriuos sukelia muzikavimas iš skirtingų balkonų, tuo pasinaudojo integruodami šiuos efektus į savo kūrinius. Taip sukurtos stereofoninės kompozicijos buvo išties įspūdingos.

 

Iš šių drąsių kompozitorių labiausiai išsiskiria pavardė Gabrieli. Andrea Gabrieli sukūrė daugiau nei 400 kūrinių, daugiausia vokalinės sakralinės muzikos: motetų, kuriuose dainuoja du ar daugiau chorų ir kurių balsus kartais pakeičia instrumentai.

 

Venecijos polichorinės muzikos kulminacija pasiekta paskutiniaisiais XVI a. dešimtmečiais, kai Giovanni Gabrieli, Andrea sūnėnas, dirbo San Marco vargonininku ir kompozitoriumi. Jis pirmasis natose tiksliai nurodė naudotinus instrumentus (įskaitant didelius varinių pučiamųjų ansamblius), pradėjo užrašinėti kai kuriuos interpretacijos niuansus ir kurti įspūdingus aido efektus.

 

San Marco bazilikoje sukurtos muzikos šlovė pritraukė daug kompozitorių, kurie vėliau šias muzikos naujoves paskleidė visoje Europoje. Po 1603 metų, be orkestro, solistų ir chorų, San Marco muzikinėje praktikoje atsirado ir basso continuo. Tarp instrumentalistų, išgarsinusių šias kompozicijas ir išgarsinusių Veneciją, buvo kornetininkas Giovanni Bassano, kuriam Andrea Gabrieli kūrė įspūdingos instrumentinės technikos reikalaujančias korneto partijas. G. Bassano Venecijoje vadovavo kelioms piffari grupėms (pučiamųjų instrumentų ansambliams).

 

XVII a. pradžioje San Marco muzikinis gyvenimas buvo prigesęs, kol 1612 m. čia atvyko naujasis kapelmeisteris Claudio Monteverdi, kurio „Mišparai Palaimintajai Mergelei“ atvėrė naują ir originalų muzikos kelią. Mišparai yra didelis ir įspūdingas kūrinys, suderinantis maldą ir virtuoziškumą, intymumą ir monumentalumą – sukurtas žmogaus, kuris tarnavo ir bažnyčiai, ir teatrui. Giliai novatoriška muzika demonstruoja aukščiausią kompozicijos išmanymą, o Baroko epochai būdingas aido metodas čia kuria iliuzijas ir pasitelkia žodžių žaismą.

 

PROGRAMA

 

Giovanni Gabrieli. O magnum mysterium / O didis slėpinys


Andrea Gabrieli. Angeli, archangeli / Angelai, arkangelai


Giovanni Gabrieli. Maria Virgo / Marija Mergelė


Cipriano de Rore/Rodrigo Calveyra pagal Silvestro Ganassi. Ancor che col partire / Kai nuo tavęs atsiskiriu


Andrea Gabrieli. Deus, Deus Meus / Dieve, Dieve mano


Claudio Monteverdi. Nigra sum / Esu juodbruvė, bet graži


Giovanni Croce. Buccinate in Neomenia Tuba / Pūskite trimitą


Giovanni Pierluigi da Palestrina/ Giovanni Bassano. Benedicta sit sancta Trinitas / Palaiminta Šventoji Trejybė


Caterina Assandra. Duo Seraphim / Du serafimai


Andrea Gabrieli. Ricercar Arioso / Ričerkaras ariozo


Giovanni Croce. Cantate Domino / Giedokite Viešpačiui


Giovanni Gabrieli. Benedicam Dominum / Šlovinkime Viešpatį


Claudio Monteverdi. Venite sitientes ad aqua / Ateikite, ištroškę vandens


Claudio Monteverdi. Audi cœlum / Išgirski, dangau

 


ATLIKĖJAI

 

I GEMELLI

2018 m. Emiliano Gonzalez Toro ir Mathilde Étienne įkurtas ansamblis “I Gemelli” specializuojasi XVII amžiaus vokalinėje muzikoje. Jo misija – atlikti garsiausius ir mažiau žinomus šio laikotarpio kūrinius, taip pat ir iš manuskriptų.
Ansamblis koncertavo Eliziejaus laukų teatre, Versalio operoje, Tulūzos kapitolyje, Ženevos Viktorijos salėje, Metzo arsenale ir kt. Jis buvo pakviestas į Ambronay, Sablé, Pontoise, Freiburg, Regensburg, La Moutte, Krokuvos, Vilniaus, Royan, Carouge, Onex, Kretingos, Quimper festivalius ir daugelį kitų. Ansamblis pastatė ir įrašė Monteverdi operų trilogiją. Pirmasis „I Gemelli“ muzikos albumas - Ch. M. Cozzolani „Mišparai“ 2019 m. iškart įgijo tarptautinį pripažinimą („Choc Classica“, „Diapason d'or 2019“ prizai). Gausių apdovanimų sulaukė ir tolimesni ansamblio muzikos albumai. 2022 m. buvo sukurta paties ansamblio įrašų kompanija „Gemelli Factory“.

 

CANTO FIORITO

Vilniuje įsikūręs ansamblis „Canto Fiorito“, kuriam vadovauja išilginės fleitos ir korneto atlikėjas Rodrigo Calveyra, tyrinėja ir atlieka Renesanso ir Baroko muziką, ypatingą dėmesį skiriant XVII a. pirmosios pusės LDK ir Abiejų Tautų Respublikos muzikos paveldui. Ansamblis organizuoja Tarptautinį Kretingos senosios muzikos festivalį, 2018–2019 m. kartu su partneriais iš Austrijos bei Estijos ansamblis įgyvendino ES fondo „Kūrybiška Europa“ finansuojamą projektą „Hanzos kelias“ septyniose šalyse. „Canto Fiorito“ koncertavo Norvegijoje, Austrijoje bei Slovėnijoje, Stokholmo senosios muzikos festivalyje, „Musiq’3“ Briuselyje ir Namiūro muzikos festivalyje, „Nomemus” Švedijoje, Pordenone sakralinės muzikos festivalyje Italijoje, „Via Mediaeval” Vokietijoje. „Canto Fiorito“ rengia baroko operų premjeras, rengia kasmetinį Vilniaus baroko architektūros meistrui Jonui Kristupui Glaubicui dedikuotą koncertų ciklą jo sukurtose bažnyčiose. Ansamblis taip pat vykdo senosios muzikos edukacijos projektus.