DIVERSI PASSAGGI

DIMINUCIJŲ MENAS ITALIJOJE NUO RENESANSO IKI ANKSTYVOJO BAROKO

 

Rečitalis Rodney Prada, viola da gamba (Italija / Italy)

Margherita Burattini, barokinė arfa  (Italija / Italy)

 

„Diversi Passaggi“ – tai įspūdinga programa, supažindinanti su diminucijų – muzikos ornamentavimo, puošybos – menu nuo Renesanso iki ankstyvojo Baroko. Programoje skamba kerintys violos da gambos ir barokinės arfos garsai, atgyjantys įmantriose ir išraiškingose žinomų Italijos meistrų – Diego Ortizo, Giovanni Leonardo dell‘Arpa, Giovanni Maria Trabaci, Girolamo Frescobaldi, Riccardo Rognoni ir Dario Castello – kompozicijose, demonstruojančiose muzikinės ornamentikos ir virtuoziškumo raidą.

 

Diminucijų meno pradininkas D. Ortiz prisistato įtakingu traktatu „Trattado de Glosas“. Jo darbai leidžia suprasti melodinių linijų puošybos praktiką, kuri paprastoms melodijoms prideda sudėtingumo ir emocinio gylio. Barokinė arfa ir viola da gamba – instrumentai, pasižymintys turtingomis tembrinėmis savybėmis – atgaivina įmantrias D. Ortizo diminucijas, išryškindamos Renesanso muzikai būdingą improvizacinę dvasią.

 

Perėjimą nuo Renesanso prie ankstyvojo Baroko reprezentuoja žinomas arfos meistras G. L. dell‘Arpa ir produktyvus kompozitorius bei vargonininkas G. M. Trabaci, kurių kūriniai praplėtė muzikinės raiškos ribas. Nors G. L. dell‘Arpa tvirtai įsišaknijęs Renesanso tradicijoje, jjo darbuose yra užuominų apie besiformuojantį Baroko eros sudėtingumą. G. M. Trabaci kūriniai taip pat atspindi didėjantį ankstyvojo Baroko muzikos emocinį diapazoną ir struktūrines naujoves.

 

Programą užbaigia G. Frescobaldi, R. Rognoni ir D. Castello – trys kompozitoriai, įkūnijantys ankstyvojo Baroko naujovių aukštumas. G. Frescobaldi darbai demonstruoja jo revoliucinį požiūrį į ritmą ir harmoniją. R. Rognoni diminucijos toliau tyrinėja išraiškingą ornamentikos potencialą, o D. Castello sonatos atskleidžia naują instrumentinio virtuoziškumo ir dramatiškumo lygį. Kartu šie kūriniai iliustruoja perėjimą nuo struktūrinės Renesanso elegancijos prie drąsaus, išraiškingo Baroko stiliaus. „Diversi Passaggi“ – tai turtingas itališkos muzikos gobelenas nuo rafinuotų Renesanso epochos diminucijų iki drąsių ankstyvojo Baroko naujovių. Violos da gambos ir barokinės arfos meistrai kviečia pažinti muzikinės ornamentikos raidą, liudijančią apie nepaprastos epochos grožį ir kūrybiškumą.

 

 


PROGRAMA

 

Diego Ortiz (1510–1570)

 

Reçercada sobre La Spagna / Ričerkaras Ispanijos tema 

Doulce Memoire / Saldus prisiminimas

Pass‘e mezzo moderno / Modernus pasamecas

La Folia / Folija

(iš Trattado de Glosas, Roma 1553)

 

Giovan Leonardo (1530–1602)

Dell‘Arpa Galliarda / Galjarda 

(iš MS 4.6.3., Conservatorio di San Pietro à Maiella, Napoli)

 

Giovanni Maria Trabaci (c. 1575–1647)

Durezze & Ligature / Disonansai ir ligatūros 

Toccata Seconda, ottavo tono / Antroji tokata

(iš/ Libro Primo di Ricercate, Canzone Francese, Capricci, 1603)

 

Girolamo Frescobaldi (1583–1643)

Canzona sesta detta l‘Altera / Šeštoji kancona, pavadinimu  „Altera“

(iš Canzoni da sonare a una, due, tre et quattro, libro primo, Roma, 1628)

 

Romanesca / Romaneska

(iš Primo libro d‘arie musicali per cantarsi nel Gravicembalo, e Tiorba. A una, due, e a tre voci, Firenze 1630)

 

Riccardo Rognoni (c. 1550–1620)

“Ancor che col partire” per la viola bastarda / „Net išvykdamas“  violai bastardai

(iš Passaggi per potersi esercitare nel diminuire terminatamente con ogni sorte d‘instrumenti, Venecia 1529)

 

Dario Castello  (c. 1602–1630)

Sonata Prima / Pirmoji sonata 

(iš Sonate Concertate Stil Moderno, Libro secondo, Venezia 1629)

 

 


ATLIKĖJAI

 

Rodney Prada

Gimęs Kosta Rikoje smuikus gaminančių meistrų šeimoje, Rodney Prada muzikinį išsilavinimą pradėjo gimtajame San Chosė mieste. Vėliau studijas jis tęsė Italijoje Milano „Civica Scuola di Musica“ (dabar „Civica Scuola di Musica Claudio Abbado di Milano“), kur, globojamas Roberto Gini, atsidėjo violos da gambos instrumentui. Vėliau studijas tęsė pas Vittorio Ghielmi. Pripažintas dėl savo interpretacijų ekspresyvumo ir įvairiapusiškumo bei novatoriškos prieigos prie instrumento, jis greitai tapo vienu geidžiamiausių savo srities atlikėjų. Prada dirba su tokiais žinomais ansambliais kaip „Il Giardino Armonico“, „L‘Arpeggiata“, „Holland Baroque“, „Accademia Bizantina“, „Les Musicians du Louvre“, „La Venexiana“, „L‘Amoroso“, „Il Pomo d‘Oro“, „La Fonte Musica“ ir kitais, koncertuojančiais garsiausiose Europos, Azijos, Šiaurės ir Pietų Amerikos salėse. Greta senosios muzikos repertuaro, jis eksperimentuoja ir su šiuolaikine muzika, parašyta istoriniams instrumentams. Jis bendradarbiauja su tokiomis įrašų kompanijomis, kaip „Teldec“, „Erato Warner Classics“, „Sony“, „Astrée“, „Alpha“, „Virgin“, „Passacaille“, „Symphonia“, „Glossa“, „Arts“, „Naive“, „Tactus“ ir kt. Atlikėjas dėsto viola da gambą „Civica Scuola di Musica Claudio Abbado di Milano“ universitete.

 

Margherita Burattini

Ankonoje gimusi Margherita Burattini klasikinės arfos studijas su pagyrimu baigė G. Rossini konservatorijoje Pezare. 2022 m. taip pat su pagyrimu baigė Baroko ir Renesanso arfos magistro studijas „Civica Scuola di Musica C. Abbado“, vadovaujama Maros Galassi. Ji dalyvavo daugelyje Baroko muzikos projektų prestižiniuose Italijos ir Europos kontekstuose bei koncertavo tokiose svarbiose scenose kaip Berlyno, Paryžiaus, Varšuvos, Kelno ir Eseno filharmonijose, „Bing“ koncertų salė Stenforde, „Palau de les Arts“ Valencijoje, „Bozar“ Briuselyje, „Le Halle aux Grains“ Tulūzoje, Amsterdamo „Concertgebouw“, Versalio rūmuose, „Tai Kwun“ Honkonge, AMUZ Antverpene, „Teatro La Fenice“ Venecijoje ir kt. Ji bendradarbiauja su ansambliais „Il Pomo d‘Oro“, „Mare Nostrum Ensemble“, „Dramatodía“, „Locatelli Ensemble“, „Madrigalisti Estensi“, „Accademia dell‘Annunciata“, „Associazione Mousiké“ ir „Schola S. Rocco Orchestra“ kaip solistė ir nuolatinė atlikėja. Jos įrašus publikavo „Erato/Warner Classics“, „NovaAntiqua Records“ ir „Da Vinci Records“.