DIVINO DIALOGO
XVII a. italų sakralinė muzika
Ansamblis Canto Fiorito (Lietuva)
Renata Dubinskaitė, mecosopranas
Jean-Marc Aymes, vargonai (Prancūzija)
Rodrigo Calveyra, kornetas, išilginės fleitos, meno vadovas (Brazilija/Prancūzija)
“Tebūna žinoma, kad joks muzikos instrumentas neprilygsta žmogaus balsui. Dėl šios priežasties mes (instrumentų atlikėjai) turėtumėme stengtis mokytis iš jo ir jį imituoti”. Tai yra pats pirmas sakinys iš Silvestro Ganassi leidinio “La Fontegara”, išspausdinto 1535 m. Venecijoje ir laikomo vienu išsamiausių bei svarbiausių Europos XVI a. muzikos interpretacijos šaltinių. Dėl balso paslankumo ir gebėjimo perteikti teksto reikšmę, kompozitoriai ir atlikėjai panašumą į balsą laikė visų instrumentų siekiamybe.
“Kornetas yra tobuliausias iš visų pučiamųjų instrumentų […], nes imituoja žmogaus balsą geriau nei bet kuris kitas instrumentas”, – teigia Girolamo dalla Casa savo rinkinyje “Il vero modo di diminuir”, išleistame 1584 m. Venecijoje. Dalla Casa buvo kompozitorius, sukūręs pirmąjį nuolatinį Venecijos San Marko bazilikos instrumentinį ansamblį. Jo išsakytai nuomonei pritarė daugybė kompozitorių, tad XVII a. pradžios muzikoje paplito korneto ir balso dialogai – vokaliniuose kūriniuose kornetas perimdavo ir plėtodavo balso melodijų motyvus. Be to, kornetais buvo grojama bažnyčiose vietoje sopranistų dainininkų. Kai dėl vienos ar kitos priežasties trūkdavo viršutinių balsų atlikėjų, kornetininkai papildydavo vokalinį ansamblį, nes šio instrumento tembras ir paslankumas panašus į balso.
Šioje programoje “Canto Fiorito” atskleidžia įvairias balso ir korneto dialogo formas ir pristato nuostabią Italijos XVII a.sakralinę muziką.
PROGRAMA
Giovanni Felice Sances (c. 1600–1679) Stabat Mater / Stovi Motina skausminga
Giovanni Paolo Cima (c. 1570–1630) Sonata prima / Pirmoji sonata
Giovanni Felice Sances (c. 1600–1679) Vulnerasti cor meum / Sužeidei mano širdį
Giovanni Legrenzi (1626–1690) Angelorum ad convivia / Angelai švenčia
Giovanni Battista Fontana (1589–1630) Sonata seconda / Antroji sonata
Tarquinio Merula (1595–1665) Gaudeamus omnes / Džiaukimės visi
Tarquinio Merula (1595–1665) Capriccio Cromatico / Chromatinis kapričas
Barbara Strozzi (1619–1677) O Maria, quam pulchra es / O Marija, kokia esi graži
Dario Castello (c. 1602–1631) Sonata seconda / Antroji sonata
Benedetto Ferrari (c. 1603–1681) Queste pungenti spine / Tie duriantys spygliai
ATLIKĖJAI
RENATA DUBINSKAITĖ, mecosopranas
Renata Dubinskaitė Vilniaus dailės akademijoje studijavo dailės istoriją ir teoriją, 2011 m. apsigynė menotyros daktaro disertaciją. 2015 m. baigė solinio dainavimo bakalauro studijas Vilniuje ir 2023 m. magistro studijas Kaune pas prof. Vladimirą Prudnikovą. Barokinį vokalą stažuojasi Bolonijoje pas profesorių Fernardo Coreiro Opa, taip pat dalyvavo daugelyje senosios muzikos kursų su tokiais dėstytojais kaip Maria Cristina Kiehr, Vincent Dumestre, Rodrigo del Pozo, Jan van Elsacker, Barbara Bonney, Paul Eswood, Julie Hassler ir kt.
R. Dubinskaitė yra pagrindinė tarptautinio senosios muzikos ansamblio „Canto Fiorito“ solistė (nuo 2013 m.), šio ansamblio ir Kretingos senosios muzikos festivalio prodiuserė, taip pat ansamblių „Duo Barocco“ ir “Lux Maris” meno vadovė. Su ansambliu “Canto Fiorito” ji dainavo solo rečitalius ir koncertines programas visoje Europoje. Nuo 2019 m. R. Dubinskaitė dainuoja su Namiūro kameriniu choru (Belgija) operų pastatymuose ir koncertuose prestižinėse Europos koncertų salėse, tokiose kaip Karališkoji Versalio koplyčia, Briuselio “Bozar”, Paryžiaus “RadioFrance” salė, Liono auditorija ir kt. Dainininkė yra parengusi Holoferno vaidmenį A. Vivaldi oratorijos sceniniame pastatyme (2014 ir 2023 m., režisierius G. Varnas), nimfos vaidmenį L. Rossi operoje “Užburtoji pilis” (2020-2021, Dižonas, Nansi ir Versalis, su ansambliu “Cappella Mediterranea”), Česonijos vaidmenį G. Pagliardi operoje “Kaligula” (2015, su Prancūzijos ansambliu “Le Poeme Harmonique”) ir daugelį kitų baroko operos vaidmenų.
JEAN-MARC AYMES, vargonai
Klavesinininkas ir vargonininkas Jean-Marc Aymes studijavo Tulūzos konservatorijoje, Hagoje ir Briuselyje, buvo daugelio ansamblių narys. 1992 m. kartu su sopranu María Cristina Kiehr jis įsteigė ansamblį „Concerto Soave”, dabar jis yra šio ansamblio meno vadovas. Ansamblis įgijo išskirtinę tarptautinę reputaciją specializuodamasis XVII a. italų repertuare, kuris įamžintas įrašų kompanijų „Harmonia Mundi”, „Ambronay”, „Zig-Zag Territoires”, „Lanvellec Editions” išleistuose albumuose.
Aymes taip pat groja solo. Jis pirmasis įrašė visus Girolamo Frescobaldi kūrinius klavišiniams instrumentams ir sulaukė entuziastingų kritikų įvertinimų. Jo diskografijoje – daugiau nei 60 muzikos albumų. Aymes taip pat dirigavo daugeliui operų ir oratorijų pastatymų (Monteverdi, Handel, Purcell, Campra ir t.t.), įskaitant ir pasaulines jų premjeras šiais laikais (Cavalli, Perti, Colonna ir t.t.). Nuo 2009 m. jis dėsto klavesiną Liono aukštojoje muzikos ir šokio mokykloje, o nuo 2019 m. – baroko muziką Ekso Aukštojoje muzikos mokykloje. Nuo 2007 m. jis yra festivalio „Mars en Baroque” Marselyje meno vadovas.
RODRIGO CALVEYRA, kornetas, išilginė fleita, meno vadovas
Iš Brazilijos kilęs Rodrigo Calveyra išilginės fleitos studijas baigė prestižinėje senosios muzikos aukštojoje mokykloje „Schola Cantorum” Bazelyje, Šveicarijoje, tuo pat metu specializavosi viduramžių muzikoje Milane, „Civica Scuola di Musica“. Vėliau pratęsė studijas Vokietijoje, Trosingeno Aukštojoje muzikos mokykloje, kur įgijo korneto magistro laipsnį.
R. Calveyra nuolat koncertuoja ryškiausiuose Europos senosios muzikos festivaliuose, prestižinėse koncertų ir operų salėse, kasmet dalyvaudmas apie 100 pasirodymų. Jis yra garsaus ansamblio „Cappella Mediterranea“ meno vadovo Leonardo Garcia Alarcono asistentas, nuolatinis šio ansamblio narys. Daugelį metų vadovavo ansambliui “Instrumentarium” Brazilijoje, kur suorganizavo ir su ansambliu atliko daugiau nei 150 koncertų. Nuo 2013 m. Calveyra vadovauja Vilniuje įsikūrusiam senosios muzikos ansambliui „Canto Fiorito“, jis yra Tarptautinio Kretingos senosios muzikos festivalio įkūrėjas ir meno vadovas. Europoje ir Pietų Amerikoje kviečiamas groti kaip solistas, diriguoti kameriniams orkestrams, skaityti paskaitas ir vesti meistriškumo kursus. R. Calveyra yra įrašęs daugybę senosios muzikos albumų su tokiomis įrašų kompanijomis kaip “Sony”, “Hamonia Mundi France”, “Deutsche Harmonia Mund” ir kt.