PALESTRINA IR JO PALIKIMAS LIETUVOJE

Švenčiant 500-ąjį  „Muzikos princo“ gimtadienį 

 

 

Ansamblis Canto Fiorito (Lietuva/Lithuania), meno vadovas Rodrigo Calveyra, kornetas (Brazilija/Prancūzija)

Lina Dambrauskaitė, Ieva Gaidamavičiūtė, sopranai

Renata Dubinskaitė, Saulė Šerytė, mecosopranai

Povilas Vanžodis, tenoras 

Nerijus Masevičius, bosas

Josué Meléndez, kornetas (Meksika/Šveicarija)

Miguel Tantos Sevillano, barokinis trombonas (Ispanija)

Fabio de Cataldo, bosinis barokinis trombonas (Italija)

Davide Pozzi, vargonai (Italija)

 

 

Ši programa skirta kompozitoriui Giovanni Pierluigi da Palestrinai (c. 1525–1594), kurio meistriška polifonija pelnė jam „muzikos princo“ titulą. Jo palikimas tapo sakralinės vokalinės muzikos pagrindu daugybei kartų visoje Europoje, įskaitant tolimą Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės kultūrinį pasaulį. Palestrina buvo vertinamas dėl nepriekaištingo kontrapunkto, aiškaus teksto perteikimo ir gilaus dvasinio turinio. Jo muzika suformavo katalikų kontrreformacijos muzikinius idealus ir darė įtaką toli už Italijos ribų.

 

Mažiau žinoma, bet istoriniu požiūriu turtinga jo palikimo dalis teko bendrai Lenkijos–Lietuvos valstybei, Abiejų Tautų Respublikai, kur Palestrinos įtaka skleidėsi per tiesioginius jo mokinius. Asprilio Pacelli, Annibale Stabile ir Giovanni Francesco Anerio – kompozitoriai, glaudžiai susiję su Palestrina ir Romos mokykla – buvo paskirti kapelmeisteriais Žygimnto Vazos karališkajame davre. Šis monarchas, valdęs tiek Lenkiją, tiek Lietuvos Didžiąją Kunigaikštystę, išlaikė tradiciją kasmet dalį laiko praleisti Vilniuje, Lietuvos sostinėje.

 

Svarbu paminėti, kad karališkieji rūmai keliavo kartu su savo muzikantais. Todėl šie kompozitoriai – vieni svarbiausių Palestrinos muzikos kalbos paveldėtojų –  ne tik dirbo karaliaus rūmuose Varšuvoje, bet ir gyveno, dirbo bei koncertavo Vilniuje, tiesiogiai atnešdami rafinuotą Romos sakralinės muzikos stilių į Lietuvos bažnytinį ir kultūrinį gyvenimą.

 

Programa pristato gyvą dialogą tarp meistro ir jo mokinių. Šalia Palestrinos šedevrų – nuo pakilios maldos Magnificat primi toni iki giliai ekspresyvios raudos Lamentationes Jeremiae Prophetae – skamba Pacelli, Stabile ir Anerio kūriniai, įkūnijantys ir praplečiantys mokytojo estetinius idealus. Kartu jie atskleidžia garsiąją jungtį tarp Romos ir Vilniaus, formavusią XVII a. pradžios LDK sakralinės muzikos skambesį. 

 

Šių metų Kretingos senosios muzikos festivalio uždarymo koncertas yra tiek Palestrinos genijaus šventė, tiek gilių muzikos sąsajų, jungusių Italiją su Baltijos regionu ir Amžinąjį miestą su Lietuvos istorine sostine, atgaivinimas.

 

Rodrigo Calveyra

 

 

 


PROGRAMA

 

Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594)

Magnificat primi toni

Sicut Cervus

 

Asprilio Pacelli (1570-1623)

Beata es, virgo Maria

 

Giovanni Pierluigi da Palestrina

Virgo prudentíssima

Spirito Santo, amore

Ave Maria

 

Annibale Stabile (1535-1595)

Quam plchrae sunt

 

Giovanni Francesco Anerio (1569-1630)

Ingemuit Susanna

 

Giovanni Pierluigi da Palestrina

Pueri Hebraeorum

Osculetur me

Tu es Petrus

Lamentationes Jeremiae Prophetae – Lectio I

 


CANTO FIORITO
CANTO FIORITO

ATLIKĖJAI

 

ANSAMBLIS „CANTO FIORITO“

Vilniuje veikiantis tarptautinis senosios muzikos ansamblis „Canto Fiorito“, kuriam vadovauja garsus korneto ir išilginės fleitos atlikėjas Rodrigo Calveyra, savo veiklą pradėjo 2013 metais. Ansamblio misija yra tyrinėti ir atlikti Renesanso ir Baroko muziką, ypatingą dėmesį skiriant XVII a. pirmosios pusės Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės ir Abiejų Tautų Respublikos muzikos paveldui. 

 

„Canto Fiorito“ koncertavo įvairiose šalyse, įskaitant Norvegiją, Austriją, Slovėniją, Lenkiją, Vokietiją, Italiją, Švediją, JK, Estiją, Latviją ir Nyderlandus, inicijavo didelį europinį projektą „Hanzos kelias“, finansuojamą programos “Kūrybiška Europa”. Jo metu buvo surengti koncertai Lietuvoje, Braitono senosios muzikos festivalyje, Hanzos dienose Rostoke, “Jeunesse” festivalyje Vienoje, “Glasperlenspiel” festivalyje Tartu, Bacho kamerinės muzikos festivalyje Rygoje, Amsterdame. 

 

2017 m. Kretingos Pranciškonų bažnyčioje R. Calveyra inicijavo tarptautinį Kretingos senosios muzikos festivalį, skirtą seniausiems Lietuvoje (1680 m.) vargonams. Kiekvienais metais festivalis pristato garsiausius pasaulio menininkus ir senosios muzikos ansamblius nemokamuose koncertuose. 

 

„Canto Fiorito“ repertuare yra Baroko operos spektaklių, tokių kaip Georgo Friedricho Handelio „Alčina“ (2025), Alessandro Stradellos „La Circe“ (2019) ir Johanno Sebastiani „Pastorello musicale“ (2017) – ankstyviausia išlikusi vokiečių opera. “Canto Fiorito” jau šeštus metus įgyvendina koncertų ciklą, skirtą žymiausiam Vilniaus Baroko architektui Jonui Kristupui Glaubicui, atlikdamas jo amžininkų muziką jo kurtose bažnyčiose. Pastaraisiais metais ansamblis aktyviai bendradarbiauja su Klaipėdos kameriniu orkestru, taip pat įgyvendino bendrus projektus su Austrijos, Švedijos, Norvegijos, Lenkijos senosios muzikos ansambliais.

 

“Canto Fiorito” didelį dėmesį skiria edukacijai ir Lietuvos regionams – suorganizavo ansamblio rezidencijas Paparčių kaime (3 metai) ir Kintų miestelyje (2 metai), kur vykdė edukacinę ir koncertinę veiklą vietos bendruomenėms. Be to, ansamblis įgyvendino Europos Ekonominės Erdvės fondo finansuojamą tarptautinį edukacinį projektą vaikams apie istorinius bažnyčios vargonus penkiuose Lietuvos regionų miestuose. 

 

2014 metais ansamblis išleido kompaktinę plokštelę „Deus Deus Meus“, kurioje skamba XVII amžiuje Vilniuje dirbusio kompozitoriaus Giovanni Battista Cocciola muzika. 2021 m. „Brilliant Classics“ išleido albumą „Barbara Strozzi“. La voce sola”, kurią “Canto Fiorito” įrašė kartu su ansamblio soliste Renata Dubinskaite. 2024 metais „Brilliant Classics“ išleido jubiliejinę, ansamblio dešimtmečiui skirtą “Canto Fiorito” plokštelę “From Rome to Vilnius“, atskleidžiančią Palestrinos, jo mokinių ir kitų italų kompozitorių įtaką Vazų dvaro muzikai.


Ansamblio meno vadovas Rodrigo Calveyra, gimęs Brazilijoje, studijavo išilginę fleitą pas Conradą Steinmanną Bazelio „Schola Cantorum“. Tuo pat metu specializavosi viduramžių muzikoje pas Pedro Memelsdorffą Milano „Civica Scuola di Musica“. Vėliau baigė korneto studijas Trosingeno aukštojoje muzikos mokykloje. R. Calveyra yra nuolatinis garsaus senosios muzikos ansamblio „Cappella Mediterranea“ narys ir jo dirigento Leonardo Garcia Alarcono asistentas. Kaip solistas R. Calveyra grojo su Brazilijos, Šveicarijos, Italijos, Argentinos ir Lietuvos orkestrais ir jiems dirigavo. Jis buvo Brazilijoje įkurto ansamblio „Instrumentarium“ meno vadovas, su šio ansamblio nariais tokiais kaip Maria Cristina Kiehrar Manfredo Kraemer, surengė daugiau nei 150 koncertų Pietų Amerikoje ir Europoje. Jis įrašinėja kompaktines plokšteles su tokiomis kompanijomis kaip „Hamonia Mundi France, „Deutsche Harmonia Mundi“, „Ambronay Editions, „Ricercar“, „Calliope“, „France Musique“ ir kt.