PALESTRINA MEKSIKOJE
transatlantinė XVII a. muzikos kelionė
Josué Meléndez, kornetas(Meksika/Šveicarija))
Fabio de Cataldo, bosinisbarokinis trombonas (Italija)
Maria Morozova-Meléndez, vargonai (Ukraina/Šveicarija)
Žymiojo Giovanni Pierluigi da Palestrinos šlovė sklido po visą pasaulį, įveikdama kalnus, jūras ir net vandenynus. Angelų katedros Pueblo mieste Meksikoje ir Meksiko miesto katedros archyvuose saugomos kelios šio žymaus kompozitoriaus mišių knygos. Kai kurios iš jų buvo ranka perrašytos 1729 metais, kas aiškiai rodo, kad jo muzika Meksikoje skambėjo net ir XVIII amžiuje.
Ispanų kilmės meksikiečių kompozitorius Francisco López y Capillas (1608–1674), kuris dirbo fagotininku, dainininku ir kapelmeisteriu tiek Pueblo, tiek Meksiko miesto katedrose, pasirūpino, kad iš Venecijos jam būtų atsiųstos kelios Palestrinos motetų knygos. Šios natos įveikė ilgą kelionę ir pasiekė kompozitoriaus rankas. Įkvėptas šių kūrinių, López y Capillas parašė dvejas mišias motetų “Quam pulchri sunt” ir “Benedicta sit sancta Trinitas” temomis.
Programoje skamba Palestrinos kūriniai, išgelbėti iš Meksikos archyvų, tokie kaip šviesus mišių „Tu es pastor ovium“ finalas ir motetas “Quam pulchri sunt”. Jų nuostabi polifonija kontrastuoja su López y Capillas mišių “Quam pulchri sunt” dalimi „Credo“. Be to, atliekami Palestrinos kūriniai, kuriems ornamentus sukūrė XVI a. italų muzikantai. Norint plačiau supažindinti klausytojus su XVII a. Meksikos polifonine muzika, programoje pristatomi ir kiti Pueblos katedroje dirbę kompozitoriai: Juan Gutiérrez de Padilla – daugelio meksikiečių muzikų mokytojas; Juan Bermúdez, kuris buvo tiek Gvatemalos, tiek Pueblo kapelmeisteris Palestrinos gyvenimo laikais; ir Francisco Vidales, kuris dirbo vargonininku kompozitorių Padilla ir López y Capillas laikais.
Josué Meléndez
PROGRAMA
Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594)
Tota pulcra es amica / Visa graži esi, mylimoji
G. Bassano ornamentai / Ornamented by G. Bassani
Ricercar del sesto tuono
Quam pulchri sunt / Kaip grakštūs tavo žingsniai
Francisco López y Capillas (1608-1674)
Credo from Misa Quam pulchri sunt after Palestrina’s theme / Tikiu į Dievą Tėvą iš mišių Kaip grakštūs tavo žingsniai Palestrinos tema
José de Torres Martínez Bravo (c.1670-1738)
Partido de 1º tono alto / Partita
Giovanni Pierluigi da Palestrina
Io son ferito ahi lasso / Aš esu sužeistas, ak, nelaimingasis
G. B. Bovicelli ornamentai / Ornamented by G. B. Bovicelli
Ricercar del quinto tuono / Ričerkaras
Francesco Vidales (1632-1702)
Non est species / Nei grožio, nei žavesio jis neturėjo
Juan Bermudez (1558-1602)
Christus Natus est nobis / Kristus mums gimė
Juán Gutiérrez de Padilla (1590-1664)
Niño hermoso de Belén / Gražus Betliejaus Kūdikis
Bien el alma duerme / Siela ramiai miega
Giovanni Pierluigi da Palestrina
Sanctus, Benedictus and Agnus Dei from Missa Tu es pastor ovium / Dalys Šventas, Palaimintas ir Dievo Avinėli, iš mišių Tu esi avių ganytojas
|
|||||||
ATLIKĖJAI
JOSUÉ MELÉNDEZ
Josué Meléndez (kornetas, išilginė fleita) pradėjo muzikos studijas grodamas trombonu Kosta Rikoje, Castella konservatorijoje. Nuo 1991 iki 1995 m. jis mokėsi Meksikos universiteto Nacionalinėje muzikos mokykloje ir įkūrė pirmąjį Meksikos senosios muzikos festivalį – „Festival Santo Domingo de Música Antigua“, kur vadovavo Claudio Monteverdi „L’Orfeo“ pastatymui bei įgyvendino daugelį kitų projektų. 1997 m. Josué persikėlė į Hagą (Nyderlandai), kur įgijo du išilginės fleitos diplomus „Koninklijk Conservatorium“, vieną iš jų su pagyrimu už šiuolaikinę muziką. Nuo 2002 iki 2006 m. jis studijavo kornetą Baselio “Schola Cantorum“ pas Bruce Dickey. Nuo to laiko jis koncertuoja ir įrašinėja albumus visame pasaulyje kartu su žinomais senosios muzikos ansambliais, tokiais kaip „Concerto Palatino“, „La Fenice“, „Les Cornets Noirs“, „Musica Fiata“, „Oltremontano“, „Nederlandse Bach Vereniging“, „His Majesty’s Sagbutts & Cornetts“, „Academy of Ancient Music“, bei garsiais dirigentais tokiais kaip Ton Kopman, Jordi Savall, Gabriel Garrido, Rinaldo Alessandrini, Claudio Cavina, Philippe Herreweghe, Sigiswald Kuijken ir kitais.
Jo įkurtas ansamblis „I Fedeli“ laimėjo pirmąją vietą „International Artist Presentation“ konkurse Antverpene ir įrašė du albumus. Jis yra baroko muzikos improvizacijos specialistas, dėsto kornetą ir diminucijas Frankfurto ir Brėmeno aukštosiose muzikos mokyklose. Jis vedė seminarus apie ornamentiką ir diminucijas įvairiuose universitetuose ir institucijose Berlyne, Freiburge, Meksikoje, Urbino akademijoje ir kitur.
FABIO DE CATALDO
Gimęs Italijoje, Fabio De Cataldo pradėjo trombono studijas Brescijoje (Italija), kur 2009 m. baigė mokslus. Nuo to laiko jis tapo paklausiu tenorinio ir bosinio trombono atlikėju daugelyje Italijos orkestrų, teatrų ir kamerinių muzikos grupių. 2011 m. jis persikėlė į Nyderlandus tęsti studijų Amsterdamo konservatorijoje pas profesorių Raymond Munnecom (Karališkasis Concertgebouw orkestras, Amsterdamas). Ten jis susipažino su barokiniu trombonu, istoriškai pagrįstu atlikimu ir senosios muzikos bendruomene, kas paskatino gilinti žinias ir įgyti barokinio trombono magistro laipsnį Utrechte pas profesorių Adam Woolf. Netrukus jis pradėjo koncertuoti su garsiausiais senosios muzikos dirigentais ir ansambliais, tokiais kaip “Cappella Mediterranea”, “Monteverdi Choir and Orchestra”, “English Baroque Soloists”, “I Gemelli”, “Les Musicians du Prince”, “Vox Luminis”, “I Barocchisti”, “Jerusalem Baroque Orchestra”, “Ghilisieri Choir and Consort”, “La Grande Chapelle”, ir daugeliu kitų. Šiuo metu jis moko istorinio trombono Brescijoje (Italija), o šiuolaikinio trombono – Ravenos (Italija) ir Paviacijos (Italija) konservatorijose.
MARIA MOROZOVA-MELÉNDEZ
Maria Morozova-Meléndez pradėjo muzikos studijas Ukrainoje nuo fortepijono. Ji baigė fortepijono studijas ir podiplomines klavesino studijas Ukrainos P. Čaikovskio nacionalinėje muzikos akademijoje, Kyjive. 2008 m. ji persikėlė į Bazelį Šveicarijoje, kur studijavo klavesiną „Schola Cantorum Basiliensis“ mokykloje ir taip pat pradėjo groti vargonais. Vėliau ji baigė podiplomines bažnytinės muzikos ir vargonų studijas Liucernoje, Šveicarijoje.
Maria yra solistė ir basso continuo atlikėja, besispecializuojanti XVI–XVII a. muzikoje. Ji koncertuoja su ansambliais, tokiais kaip „I Fedeli“ (Šveicarija), „Per-Sonat“ (Vokietija), „Canto Fiorito“ (Lietuva), „Giardino di Delizie“ (Italija), „The Ecoes of Loreley“ (Šveicarija) ir kt. Nuo 2015 m. ji dirba choro vadove ir vargonininke Eršvilio katalikų bažnyčioje, taip pat Biuseracho katalikų bažnyčioje Šveicarijoje. Ji vadovauja asociacijai „Freundinnen und Freunde Brosy-Orgel Erschwil“, kuri organizuoja koncertų ciklą istoriniais J. J. Brosy“ (1788) vargonais Eršvilyje. Nuo 2016 m. ji yra Šveicarijos asociacijos „Cornetto Revival“ narė – joje ji dirba kaip klavesino ir vargonų atlikėja ornamentacijos kursuose, garso įrašų sesijose, simpoziumuose ir pan. Nuo 2019 m. ji veda kursus ir seminarus senosios muzikos atlikimo, improvizacijos ir istorinio derinimo temomis Kyjivo ir Lvivo muzikos akademijose (Ukraina) bei „Haliciana Schola Cantorum“ (Šveicarija, Ukraina).


