SANCTA MARIA:

MIŠIOS VAZŲ-HABSBURGŲ SĄJUNGAI

 

Ansamblis  „Canto Fiorito“

Ieva Gaidamavičiūtė, sopranas

Renata Dubinskaitė, Saulė Šerytė, mecosopranai 

Povilas Vanžodis, tenoras 

Nerijus Masevičius, bosas

Josué Meléndez, kornetas

Miguel Tantos Sevillano, barokinis trombonas

Fabio de Cataldo, bosinis barokinis trombonas

Filip Hrubý, vargonai

Rodrigo Calveyra, kornetas, išilginės fleitos, meno vadovas 

 

Abiejų Tautų Respublika buvo viena didžiausių ir daugiausiai gyventojų turėjusių XVI–XVII a. Europos šalių. Žygimanto III Vazos valdymo laikais Lenkija-Lietuva išgyveno augimo ir klestėjimo laikotarpį. Siekdamas sustiprinti politinę sąjungą su kitu to meto milžinu, Žygimantas vedė dvi Habsburgų princeses – iš pradžių Oną, o paskui – Austrijos Konstanciją. Ši koalicija leido užmegzti svarbius kultūrinius mainus tarp dviejų dvarų; žinome, kad kai kurie muzikantai keliaudavo iš vieno dvaro į kitą, o šie abipusiai mainai įkvėpė ir praturtino abiejų šalių kultūrinį ir muzikinį gyvenimą.

 

Šiam aljansui prisiminti ir pagerbti skirtos programos pagrindą sudaro dviejų meistrų kūriniai, reprezentuojantys Vazų ir Habsburgų dvarus: Marco Scacchi mišios „Sancta Maria“ ir Johanno Stadlmayrio „Magnificat VIII toni“. Scacchi 1628–1649 m. buvo Varšuvos rūmų kapelmeisteris, o Stadlmayr iš pradžių tarnavo Zalcburgo rūmų kapelmeisteriu, o vėliau erchercogas Maksimilijonas III jį paskyrė Insbruko rūmų kapelmeisteriu. „Sancta Maria“ rekonstruoja muzikinį dviejų geriausių XVII amžiaus pradžios Europos dvarų kapelų palikimą.

 

 


PROGRAMA

 

Giovanni Battista Cocciola (fl.1610-20)

Deus, Deus Meus / Dieve, mano Dieve 

 

Marco Scacchi (c.1600-1662)

Sancta Maria Mass / Šventosios Marijos mišios 

Kyrie/ Pasigailėk

 

Bartlomiej Pekiel (1601-1670)

Dulcis AmorJesu / Saldi Jėzaus meilė

 

Marco Scacchi

Sancta Maria Mass / Šventosios Marijos mišios

Gloria / Garbė

 

Asprilio Pacelli (1570-1623)

Beata es Virgo Maria / Palaminta tu esi, Mergele Marija

 

Marco Scacchi

Sancta Maria Mass / Šventosios Marijos mišios

Credo / Tikiu

 

Diomedes Cato (1570-1607)

Canzona  Diomedis / Diomedžio daina 

 

Marco Scacchi

Sancta Maria Mass / Šventosios Marijos mišios

Sanctus / Šventas

 

Johann Stadlmayr (c.1575-1648)

Magnificat VIIItoni / 8 tonų Magnificat: 

Magnificat / Mano siela šlovina Viešpatį

Etexultavit / Mano dvasia džiaugiasi Dievu

Quia respexit / Nes jis pažvelgė

Quia fecit / Nes didžių dalykų padarė

Et misericórdia / Jis maloningas

Fecit potentiam / Jis parodo savo galybę

Deposuit potentes/ Jis numeta galiūnus nuo sostų

Esurientes/ Alkstančius gėrybėmis apdovanoja

Suscepit  Israel / Jis ištiesė pagalbos ranką Izraeliui

Sicut locutusest / Kaip buvo žadėjęs

Gloria / GarbėDievui

Sicut Erat / Kaip buvo pradžioje

 

Marco Scacchi

Sancta Maria Mass / Šventosios Marijos mišios

AgnusDei /Dievo Avinėli

 

 


ATLIKĖJAI

 

Canto Fiorito

 

Vilniuje veikiantis senosios muzikos ansamblis „Canto Fiorito“, kuriam vadovauja garsus korneto ir išilginės fleitos atlikėjas Rodrigo Calveyra, savo veiklą pradėjo 2013 metais. Ansamblio misija yra tyrinėti ir atlikti Renesanso ir Baroko muziką, ypatingą dėmesį skiriant XVII a. pirmosios pusės Lietuvos Didžiosios Kunigaikštystės ir Abiejų Tautų Respublikos muzikos paveldui.

„Canto Fiorito“ koncertavo įvairiose šalyse, įskaitant Norvegiją, Austriją, Slovėniją, Lenkiją, Vokietiją, Italiją, Švediją, JK, Estiją, Latviją ir Nyderlandus, inicijavo didelį europinį projektą „Hanzos kelias“, finansuotą programos „Kūrybiška Europa“. Jo metu buvo surengti koncertai Lietuvoje, Braitono senosios muzikos festivalyje, Hanzos dienose Rostoke, „Jeunesse“ festivalyje Vienoje, „Glasperlenspiel“ festivalyje Tartu, Bacho kamerinės muzikos festivalyje Rygoje, Amsterdame.

2017 m. Kretingos Pranciškonų bažnyčioje R. Calveyra inicijavo tarptautinį Kretingos senosios muzikos festivalį, skirtą seniausiems Lietuvoje (1680 m.) vargonams. Kiekvienais metais festivalis pristato garsiausius pasaulio menininkus ir senosios muzikos ansamblius. „Canto Fiorito“ repertuare yra Baroko operos spektaklių, tokių kaip Alessandro Stradellos „La Circe“ ir Johanno Sebastiani „Pastorello musicale“ – ankstyviausia išlikusi vokiečių opera. Ansamblis jau penktus metus įgyvendina koncertų ciklą, skirtą žymiausiam Vilniaus Baroko architektui Jonui Kristupui Glaubicui. Jis aktyviai bendradarbiauja su Klaipėdos kameriniu orkestru, o taip pat įgyvendino bendrus projektus su Austrijos, Švedijos, Norvegijos bei Lenkijos senosios muzikos ansambliais.

„Canto Fiorito“ didelį dėmesį skiria edukacijai Lietuvos regionuose – suorganizavo ansamblio rezidencijas Paparčių kaime (3 metai) ir Kintų miestelyje (2 metai), kuriose vykdė edukacinę ir koncertinę veiklą vietos bendruomenėms. Be to, ansamblis įgyvendino tarptautinį edukacinį projektą vaikams apie istorinius bažnyčios vargonus penkiuose Lietuvos regionų miestuose.

2014 metais ansamblis išleido kompaktinę plokštelę „Deus Deus Meus“, kurioje skamba XVII amžiuje Vilniuje dirbusio kompozitoriaus Giovanni Battista CoccioLa muzika. Be to, 2021 m. „Brilliant Classics“ išleido albumą „Barbara Strozzi. La voce sola“, kurią „Canto Fiorito“ įrašė kartu su ansamblio soliste Renata Dubinskaite. Šiais metais ta pati kompanija išleis jubiliejinę, ansambio dešimtmečiui skirtą plokštelę „Nuo Romos iki Vilniaus: italų muzikos įtaka Vazų dvare“.

 

Ansamblio meno vadovas Rodrigo Calveyra, gimęs Brazilijoje, studijavo išilginę fleitą pas Conradą Steinmanną Bazelio „Schola Cantorum“. Tuo pat metu specializavosi viduramžių muzikoje pas Pedro Memelsdorffą Milano „Civica Scuola di Musica“. Vėliau baigė korneto studijas Trosingeno aukštojoje muzikos mokykloje. R. Calveyra yra nuolatinis garsaus senosios muzikos ansamblio „Cappella Mediterranea“ narys ir jo dirigento Leonardo García Alarcóno asistentas. Kaip solistas R. Calveyra grojo su Brazilijos, Šveicarijos, Italijos, Argentinos ir Lietuvos orkestrais ir jiems dirigavo. Jis buvo Brazilijoje įkurto ansamblio „Instrumentarium“ meno vadovas, su šio ansamblio nariais tokiais kaip Maria Cristina Kiehr ar Manfredo Kraemer, surengė daugiau nei 150 koncertų Pietų Amerikoje ir Europoje. Jis įrašinėja kompaktines plokšteles su tokiomis kompanijomis kaip „Hamonia Mundi France“, „Deutsche Harmonia Mundi“, „Ambronay Editions, „Ricercar“, „Calliope“, „France Musique“ ir kt.